ترک نماز باعث حبطعمل
پیامبر (ص ) :من ترک صلاته حتی تفوته من غیرعذر فقد حبط عمله : کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است
( بحار الانوار، ج ,82 ص .203 میزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )
فاصله کفر و ایمان
پیامبر (ص ) :بین العبد و بین الکفر ترک الصلاة : فاصله کفر و بندگی ترک نماز است
( بحار الانوار، ج ,82 ص .202 میزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )
مورد لعن واقع شدن
پیامبر (ص ) :تارک الصلاة ملعون فی التوراة ملعون فی الانجیل ملعون فی الزبور ملعون فی القران ملعون فی لسان جبرئیل ملعون فی لسان میکائیل ملعون فی لسان اسرافیل ملعون فی لسان محمد
ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل واسرافیل و محمد (ص ) ملعون است انوار الهدایه ، ص .197 الحکم الزاهرة ، ص 294
ترک نماز و هنگام مردن
پیامبر (ص ) :من ترک صلوة لا یرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلا ابالی ایموت یهودیا ونصرانیا او مجوسیا
کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نمازش ندارد و ازعذاب ترک نماز نیز ترسناک نیست ، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یانصرانی ، یا مجوسی
( بحار الانوار، ج ,82 ص .203 میزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )
عاقبت ترک نماز
پیامبر (ص ) :من ترک الصلاة متعمدا کتب اسمه علی باب النار ممن یدخلها: هر کس عمدا نمازش را ترک کند، بر درب جهنم نامش ازدوزخیان نوشته می شود
( کنز العمال ، ج 7، حدیث 19090 )
پاسخ اهل دوزخ
امام علی (ع ) :ألا تسمعون الی جواب اهل النار حین سئلوا:"ما سلککم فی سقر؟ قالوا: لم نک من المصلین"
آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرانمی دهید که وقتی از آنها می پرسند: "چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت ؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم."
( بحار الانوار، ج ,82 ص .224 نهج البلاغه ، خطبه 190 )
بیزاری از تارک الصلوة
امام صادق (ع ) :جاء رجل الی النبی - صلی الله علیه و اله - فقال : یا رسول الله ! اوصینی ،فقال : لا تدع الصلاة متعمدا فان من ترکهامتعمدا فقد برئت منه ملة الاسلام
مردی پیش رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد : یارسول الله ! مرا نصیحتی بفرمایید، حضرت فرمود: نماز را عمدا رها مکن ، کسی که عمدانماز را ترک کند ملت اسلام از او بیزار است
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 29 )
عقاب تارک الصلوة
پیامبر (ص ) :من ترک الصلوة متعمدا من غیر علة فقدبرء من ذمة الله و ذمة رسوله
کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خدا و رسولش دورخواهد بود
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 75 )
نشانه کفر و نفاق
پیامبر (ص ) :الجفاء کل الجفاء و الکفر من سمع منادی الله تعالی ینادی بالصلاة و یدعوه الی الفلاح فلا یجیبه
نشانه ستمکاری و کفر(نفاق ) آن است که کسی منادی خدا را بشنود که به نماز ندا می دهد و وی را به رستگاری می خواند و دعوت او را اجابت نکند
( نهج الفصاحه ، ص 279 )
درخواست بی نماز در برزخ
پیامبر (ص ) : ارک الصلاة یسأل الرجعة الی الدنیا، و ذلک قول الله تعالی : حتی اذا جاء احدهم الموت قال : "رب ارجعون لعلی أعمل صالحا فیما ترکت ، کلا انها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون
بی نماز درخواست می کند به دنیا برگردد، و این است سخن خداوند متعال تا گاهی که به یکی از آنان مرگ آمد گوید: "پروردگارا مرا برگردانید تا شایدعمل شایسته انجام دهم در آنچه بازگزاردم ، نه چنین است آن سخنی است که او گوینده اش هست ، واز پشت آنهاتا روزی که برانگیخته شوند برزخ است
( بحار الانوار، ج ,77 ص .58 اصول وافی ، ج 2، ص 65 )
نتیجه ترک نماز
پیامبر (ص ) :لتنقضن عری الاسلام عروة ، کلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتی تلیها، فاولهن نقض الحکم ، و اخرهن الصلاة
دستگیره های اسلام یک به یک شکسته می شود، هرگاه یک دستگیره نابود شود ردم به آنچه نزدیک آن است چنگ می زنند، اول آنها شکستن حکومت است (حکومت اسلامی را از دست صاحب آن خارج می کنند) و آخر آنها نمازاست (نماز را ترک می کنند)
( اصول وافی ، ج 2، ص 72 )
وضو کلید نماز
پیامبر (ص ) :...والوضوء مفتاح الصلاة : وضو کلید نمازاست
( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )
نصف ایمان
پیامبر (ص ) :الوضوء نصف الایمان : وضو گرفتن نیمی از ایمان است
( بحار الانوار، ج ,80 ص 238 )
اثر تجدید وضو
پیامبر (ص ) :الوضوء علی الوضوء نور علی نور : وضوی پس از وضو بسیار پسندیده است
( محجة البیضاء، ج 1، ص 302 )
آثار وضو
پیامبر (ص ) :أمتی الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامة : امت مرا دست و پای نورانی باشد روز قیامت ، از آثار وضو که در دنیا گرفته باشد
( شهاب الاخبار، ص 122 )
مسواک و وضو
پیامبر (ص ) :السواک شطر الوضوء : مسواک کردن جزئی ازوضو است
( محجة البیضاء، ج 1، ص 297 )
مسواک هنگام هر وضو
پیامبر (ص ) : یا علی ! و علیک بالسواک عند کل وضوء : ای علی ! بر تو باد مسواک زدن هنگام هر وضو
( اصول کافی ، ج 8، ص 72 )
مسواک در سحر
امام باقر (ع ) :ان السواک فی السحر قبل الوضوء من السنة : سحرگاه ، پیش از وضو، مسواک زدن از سنت اسلامی
<-PollItems->
<-PollName->